科目名

Listening & Speaking 3

授業形態

演習

単位数

配当年次

到達目標

By the end of this course, students will be able to:

1. Talk about the topics covered in class with longer, more formal English

2. Use correct grammar and pronunciation, and vocabulary from the textbooks in their conversations

3. Identify and understand the key words, details and gist in listening

4. Understand longer sentences and take notes

5. Improve overall speaking and listening skills

このコースの最後には次のことが出来るようにする。

1.授業で扱った話題についてより長く、複雑な英語で話す。

2.教科書に出てくる文法、発音、語彙を正確に会話で使う。

3.キーワード、詳細、要点を聞きとる。

4.より長い文章を理解し、ノートに取る。

5.「話す・聞く」力を全体的に伸ばす。

科目概要

 Similar to Listening and Speaking 1 and 2, the primary objectives of this class are to develop the students speaking and listening skills.  Many of the same kinds of speaking and listening activities will be used.  In addition, strategies to help students improve on their own will also be emphasized so that students will be able to take more responsibility for their own learning.  However, Listening & Speaking 3 will differ from the first two classes in that students will be expected to produce and understand longer pieces of language and more formal types of language.  Some of the activities will focus on developing academic English skills and others will focus on developing professional English skills.

 この授業は、Listening & Speaking 1,2 に引き続いて、「話す・聞く」力を伸ばすことを目的とする。話すスキルの向上を、さまざまのアクティビティを通して目指すことは同じであるが、学生の主体的な学習を強調する。Listening & Speaking 3 では、少し長めの、形式的なことばを話したり理解したりする練習に焦点をあてる。学術的な英語あるいは実務的な英語を聴いたり、話したりする練習である。

授業計画

1. Class orientation & A1: Another Busy Day  クラス・オリエンテーション、また忙しい1日

2. A1: Listen for facts and main ideas about peoples lives 事実を聞きとる

3. A1: Make social plans 社交の計画を立てる

4. A1: Accept and decline invitations 招待を受ける、断る

5. A1: Rhythm in sentences 文のリズム

6. A2: Listen for information about events and main ideas about peoples intentions 情報を聞きとる

7. A2: Tell someone news ニュースを伝える

8. A2: Respond to news ニュースに応える

9. A2: Rising intonation for some questions 上昇イントネーションの疑問文

10. A3: Listen for information and the speakers intended meaning in conversation 話し手の意図を聞きとる

11. A3: Propose an idea 提案する

12. A3: Convince someone to let you do something 説得する

13. A3: Stressed and unstressed do  強勢のある do、強勢のない do

14. A4: Listen to understand peoples relationships and feelings 人々の関係、感情を理解するよう聞きとる

15. A4: Confirm that you know someone 面識があることを伝える

16. A4: Respond to someone who recognizes you 面識のある人に応える

17. A4: Intonation for tag questions 付加疑問文のイントネーション

18. A1 A4 Review  A1-A4の復習

19. B1: Listen to understand peoples reasons and beliefs 根拠や考えを理解するよう聞きとる

20. B1: Give orders and make requests 命令、依頼をする

21. B1: Respond to orders and requests 命令、依頼に応える

22. B1: The vowel sounds in play and let  play let の母音の発音

23. B2: Listen to understand reports of events and peoples judgments 人の判断を理解するよう聞きとる

24. B2: Make statements about possibility 可能性について述べる

25. B2: Ask about possibility 可能性についてたずねる

26. B2: The vowel sounds in stop and just   stop just の母音の発音

27. B1 & B2 Review  B1-B2の復習

28. Review and Oral Assessment 復習と口頭試験

29. A1 B2 Review  A1-B2の復習

30. Review and A1 B2 Written examination 復習・A1-B2の筆記試験

備考

教職科目